For at sikre, at du kan planlægge dit program og dermed nyde begivenheden bedst muligt, er det en god idé at vælge en pålidelig toastmaster i god tid før arrangementet. Rollen som toastmaster er en underholdende opgave for den rette person, men den indebærer også et stort ansvar.
Find lokalet til jeres arrangement herDet er toastmasterens fornemste opgave at styre festen fra det øjeblik, gæsterne ankommer, indtil de forlader bordene igen. Sørg derfor for at vælge en person, der besidder ro, autoritet og det nødvendige overblik for at lede festen til succes. Det er ligeledes vigtigt, at toastmasteren er velformuleret, har en god udstråling og gennemslagskraft. Når du har identificeret den rette kandidat, bør du sikre dig, at vedkommende er villig til at påtage sig denne rolle og ansvar.
Rollen som toastmaster indebærer mere end blot at hæve et glas og udråbe en skål. Det er afgørende, at toastmasteren har sociale kompetencer til at fornemme, hvornår det er passende at introducere det næste indslag. En god tommelfingerregel er at undgå at præsentere et indslag lige efter, at en ret er blevet serveret, da folk foretrækker at spise, mens maden er varm.
Forberedelse er nøglen til en succesfuld toastmasteropgave. Derfor er det en god idé at angive toastmasterens identitet og kontaktoplysninger i festindbydelsen. Derved kan du opfordre gæsterne til at henvende sig til toastmasteren med eventuelle indslag og ideer, så vedkommende kan udarbejde en programplan og være godt forberedt.
Under selve begivenheden bør toastmasteren præsentere sig, takke for opgaven og love at udføre den så godt som muligt, inden han eller hun begynder at guide gæsterne gennem de forskellige "checkpoints." En toastmaster har også ansvaret for at koordinere med køkkenet og serveringspersonalet for at sikre, at tidsplanen overholdes. Det kan være en god idé at udarbejde en liste til køkkenet, der angiver tidspunkter for de forskellige indslag i måltidet. Dette sikrer, at maden ikke bliver kold, og at der ikke serveres under et indslag.
Selvom det kan virke skræmmende at være toastmaster for mange mennesker, husk, at du gør det for at glæde gode venner eller familiemedlemmer. Med tiden vil du få mere selvtillid i rollen.
For at skabe en positiv atmosfære under festen kan det være en god idé at inkludere humoristiske indslag og jokes i dine taler som toastmaster. Dette kan lette stemningen og få gæsterne til at smile.
Husk også at opretholde en rød tråd i dine præsentationer. Her er nogle tip, der kan hjælpe dig med det:
Her er en tjekliste til toastmasterens opgaver under festen:
1. Værten byder velkommen.
2. Toastmasteren udnævnes officielt.
3. Forretten serveres, og tallerkenerne bæres ud.
4. Den første tale.
5. Den første sang.
6. Hovedretten serveres første og anden gang, tallerkenerne bæres ud.
7. Den anden tale og den anden sang.
8. Den tredje tale og den tredje sang.
9. Desserten serveres, og tallerkenerne bæres ud.
10. Den fjerde tale (takketalen) og den fjerde sang..
11. Bordet ryddes, mens gæsterne strækker ben.
12. Kaffen serveres.
13. Den fjerde sang og den femte tale.
14. Toastmasteren takker af og giver ordet til værten/værtinden.
15. Værten eller værtinde siger velbekomme.
Læs også: Den gode tale
Du kan altid leje lokaler til din begivenhed, følg blot nedenstående links:
Du kan også se alle ledige lokaler til leje på Lokalebasen.