Toastmasterens rolle
For at du kan disponere dit festprogram og dermed nyde festen bedst mulig, bør du i god tid i forvejen udpege din uundværlige toastmaster. Rollen som toastmaster er en sjov rolle for den rette person, men der ligger dog et stort ansvar på personen skulder.
Det er nemlig toastmasterens ansvar at styre festen fra når gæsterne ankommer til bordene forlades igen.
Sådan vælger du en toastmaster
Først og fremmest er det vigtigt, at du ikke vælger den person, som andre forventer, at du vælger. Det er vigtigt, at du vælger en der har ro, autoritet samt det store overblik til at styre festen igennem til succes.
Det er også vigtigt, at personen er velformuleret, har en god udstråling og gennemslagskraft. Når du har fundet den rette person, så sikr dig, at denne person ønsker dette ansvar og denne rolle.
Toastmasterens rolle
Toastmaster betyder egentlig "skålemester", men ved dit store festarrangement får han/ hun brug for adskillige flere "sociale" kompetencer end blot at råbe skål.
Det har en stor betydning for din fest, at toastmasteren er i stand til at fornemme, hvornår det er passende at præsentere det næste indslag. Et godt råd er ikke at præsentere et indslag lige, når en ret er serveret. Det skyldes, at det vil være svære at få folk opmærksomhed, da de hellere vil spise mens maden er varm.
Det er essentielt, at toastmasteren er velforberedt. Det er derfor en god idé at skrive i selve festindbydelsen, hvem toastmasteren er og angive personens kontaktinfo. Derved kan du opfordre dine gæster til at henvende sig til personen, hvis de har nogle indslag. På den måde giver du toastmasteren en chance for at ligge et program og være forberedt.
Til selve festen bør toastmasteren rejse sig op og takke for hvervet og love at udføre opgaven så godt som muligt, før han indleder vejen gennem alle de ventende "checkpoints".
At have rollen som toastmaster indebærer ligeledes en ansvar for at køkkenet og serveringspersonalet er klar over tidsplanen. Der kan derfor med fordel udarbejdes en liste til køkkenet, hvor der er angivet, hvornår i middagsforløbet der kommer hvilke indslag. På den måde sikrer man, at maden ikke bliver kold, eller at der bliver serveret midt i et indslag.
Få succes som toastmaster
At være toastmaster kan være skræmmende for mange, men man gør det jo for nogle gode venner eller familiemedlemmer. Når man har talt de første gange foran selskabet, så får man ofte mere ro på.
En rigtig god idé til at få en god stemning til festen, igennem de små taler toastmasteren holder, er ved at lægge små humoristiske indslag eller jokes ind, der kan løsne stemningen og få et smil på gæsternes læber.
Hvis du samtidig kan holde en rød tråd igennem dine præsentationer, vil gæsterne blive imponerede over din kreativitet og humor, samtidig.
Der er mange måder at holde en råd tråd igennem dine præsentationer, herunder har vi samlet en liste over hvad du kan bruge af tips.
- Brug berømte citater om hver enkelt taler fra fx.:
- Peter Plys
- Ghandi
- Præsidenter
- Einstein
- Søren Kierkegaard
- Piet Hein
- Benny andersen
- Mark Twain
- Beskriv taleren som et film plot
- Citer en sang
- Med flere
Toastmesterens tjekliste
- Festens vært byder velkommen.
- Festens toastmaster udnævnes officielt.
- Forretten serveres, tallerkener bæres ud.
- Festens første festtale.
- Festens første sang.
- Hovedretten serveres 1. og 2. gang, tallerkener bæres ud.
- Festtale nr. to, festsang nr. to.
- Festtale nr. to, festsang nr. to.
- Desserten serveres, tallerkener bæres ud.
- Feststale nr. tre, festsang nr. tre.
- Bordet klargøres, mens gæsterne strækker ben
- Kaffen serveres.
- Festsang nr. fire, festtale nr. fire (takketalen)
- Toastmaster takker af, giver ordet til værten/værtinden.
- Festens vært eller værtinde siger velbekomme.
Læs også: Få gode råd til festtalen her
Og du kan leje festlokaler ved at følge nedenstående links:
Festlokaler i København
Festlokaler i Aalborg
Festlokaler i Århus
Festlokaler i Odense
Festlokaler i Valby
Du kan også se alle ledige lokaler til leje på Lokalebasen.