arrow_upward

Sådan vælger du din festmenu

Når du skal holde en fest, så er festmenuen ofte samlingspunktet omkring festen, hvor dine gæster har mulighed for at tale sammen over et godt måltid mad, samt skabe nogle fælles minder. Vi kender sikkkert allesammen et bryllup vi har været til, hvor vi talte om desserten eller nogle af de andre retter i uger eller år efter.

Hos Selksbalokaler.dk handler det ikke kun om lokaler, men hele oplevelsen af at du skal have en god fest, derfor vil vi gerne guide dig igennem de ting du skal tænke på, for at give dine gæster en god oplevelse i festmenuen.

På udkig efter den rette madløsning? Find mad ud af huset på Madkataloget.

Fastsæt budget for din festmenu

Når man holder en fest, om det er et stort slotsbryllup, eller en afslappet lille fødselsdag, så vil du opdage, at madbudgettet ofte er en af de største poster i regnskabet, hvilket det ofte ogsåp skal være.

Tager vi igen udgangspunkt i et bryllup, så kan middagen ofte vare mange timer, hvor man starter med en forret, inden man igennem en række underholdende indslag, rykker videre til hovedret og dessert, imens man sidder og snakker med de andre gæster, man er blevet parret op med ved sit bord.

Du skal derfor i den indledende fase af planlægningen, lægge et budget for hvad maden skal koste, samt hvilken type mad du gerne vil servere.

Der er selvfølgelig stor forskel, rent prismæssigt om der til din fest bliver serveret pasta med kødsovs, eller om der er tale om en eksotisk 3 retters menu med indspiration fra havet, med hummer og østers.

Du skal selvfølgelig også kigge på om su selv skal lave maden, eller om den skal laves helt eller delvist ude i byen, da det naturligt nok bliver dyere, hvis maden skal købes udefra, frem for at du laver den selv.

Antal gæster

Det er en væsentlig faktir for din fest, hvor mange gæster du har inviteret, både i forhold til hvilken type mad der serveres, men også i forhold til det budget du har lagt for maden.

Til en lille fødselsdag hjemme hos dig selv, er det ofte ikke det store problem selv at lave mad til en 10 - 20 gæster, heller ikke hvis maden skal portionsanrettes, men hvis du holder et bryllup, eller en konfirmation, så er der måske tale om 50 - 100 gæster, derfor er det svært selv at skulle planlægge og lave maden.

Husk når du har gæstelisten på plads, at tage højde for, om der skulle være nogle allergener, så som nødde allergi, allergi overfor skaldyr, laktose eller andet, så alle dine gæster kan deltage i spisningen, uden problemer.

Tjek restaurant-tilbud online

Der findes et hav af muligheder, hvis du vælger at bestille din menu udefra. En god idé er at starte med at kigge på, hvad lokale restauranter, caféer eller take-away steder kan tilbyde.

Brug gerne god tid på at sætte dig ind i hvilke menuer der lyder lækkrt, ved at søge inspiration på google over hvad andre har lavet til deres gæster.

Opskriftssider og lignende, har også ofte en masse inspiration, hvor de har lavet tilpassede menuer til mange forskellige typer af events.

Hvis du har valgt at holde din fest i et selskabslokale, så se evt. på hvad de kan tilbyde hos dem, ofte har de enten selv et køkken der kan stå for cateringen til din fest, eller de har nogle samarbejdspartnere, der kan sammensætte din drømmemenu til dig.

Temafest, bryllup m.v.

Hvis du holder en temafest, et bryllup eller en anden stor fest, så tænk over om temaet skal afspejles i din festmenu. Det viser dine gæster at du har gennemtænkt din fest, så de får den bedst mulige oplevelse ud af at være der.

Der er mange måder at tænke temaet ind i din fest menu. Hvis du holder en tema fest med et specifikt emne, som fx. en bestemt film, så se om du kan finde insperation i temaet til din menu. Er temaet fx. filmen "Breakfest at Tiffany's" ville det være oplagt at servere morgenmad, selvom festen var om aftenen.

Er der derimod tale om et bryllup, så er der en forventning fra gæsternes side, ofte om, at der er tale om mad i en noget højere kvalitet, end man ville forvente til en fødselsdag.

Drikkevarene er vigtige

Drikkevarerne er næsten lige så vigtige som selve menuen og disse skal selvfølgelig indtænkes i festens budget, da drikkevarer godt kan løbe op i pris, altt efter hvad du vælger at tilbyde.

En velkomstdrink er en rigtig god måde at møde dine gæster på, når de ankommer til din fest. Her kan man fx. tilbyde dem et glas champagne, Asti, Hvidvin eller lignende, lige for at få løsnet op.

Til maden, kan man gøre maden endnu mer eperfekt, hvis man serverer drikkevarer der passer perfekt til det der bliver serveret, fx. den helt rigtige hvid- eller rødvin til forreten og hovedretten, samt måske en lækker rosé eller dessetvin til desserten.

Overvej også om din fest skal tilbyde andree typer af drikkevarer efter middagen er slut, som fx. fri bar.

Gode råd til festvinen

Hvis du ikke er vinkender, så kan det være rigtig svært at sammensætte den perfekte vinmenu til din middag. Søg derfor ekspertråd fra nogen der ved hvad de taler om.

Denne ekspertråd kan du ofte få hos dem der laver maden for dig, hvis du har bestilt maden udefra. Har du valgt selv at lave maden, så kan du gå ned og snakke med dem i en vin forretning, eller et større supermarked, hvor de ofte har nogle rigtig kompetente vinkendere, der ved lige præcis hvilken type vin du skal serere til de forskellige retter. Ofte er det også muligt at få en smagsprøve på de forskellige vine, så du ved hvad du får.

 

Vi håber denne artikel har givet dig noget inspiration, til at gå ud og finde mere inspiration om hvilken type af festmenu du skal tilbyde dine gæster, næste gang du inviterer til fest.

Der er et hav af muligheder derude, både hvis du vælger at lave maden selv eller bestille udefra. I sidste ende handler det blot om, hvorvidt du har budgetet til at realisere dine drømme.

Og du kan leje festlokaler ved at følge nedenstående links:

Festlokaler i København

Festlokaler i Aalborg

Festlokaler i Århus

Festlokaler i Odense

Festlokaler i Valby

Du kan også se alle ledige lokaler til leje på Lokalebasen.