Hold barnedåben med det perfekte budget
Hold barnedåben med det perfekte budget
Selvom en barnedåb ikke er den dyreste fest man kan holde, så er det stadig en rigtig god idé at sætte sig ned og lægge et budget for festen, både fordi der er en række elementer man måske ikke har tænkt over, men også fordi nogle poster hurtigt kan komme til at koste mere end man lige havde forventet.
Vi har lavet en let og overskuelig excel barnedåbs budget skabelon til dig, så du hurtigt og let kan lægge dit barnedåbs budget og få styr på alle detaljerne, fra kirken og kjolen, til mad og drikke til dine gæster.
Ved at lægge et budget, så slipper du for at der kommer uforudsete udgifter, eller andet der kan koste dig en masse ekstra penge - fordi du har styr på hvad der skal købes og hvad du måske allerede har, som du slipper for at gå ud og poste penge i.
Budgettet kan også sagtens bruges til en navngivningsfest, hvis du har valgt blot at navngive barnet, uden de religiøse traditioner der følger med til en almindelig barnedåb.
Læs også: Guide til at planlægge din fest
Hent vores skabelon til barnedåbs budgettet
Vi har brugt en masse tid på at bygge dette barnedåbs budget exempel i budget, så du blot kan downloade og udfylde.
Budgettet er bygget let og enkelt op, så du blot skal udfylde nogle få felter, for at få det fulde overblik over dit budget og hvad du bruger dine penge på.
Budgettet kan downloades på billedet herunder, så du kan komme i gang med det samme.
Husk, det tager ikke bare en eftermiddag og lægge et budget, så start i gdt tid, så du får styr på hvad der skal købes og hvad der måske skal bestilles hjem til festen.

Du kan downloade skabelonen ved at klikke på billedet herover, eller ved at klikke HER
Vi har forsøgt at gøre det så enkelt som muligt for dig at udfylde budgettet og i skabelonen vil I møde en masse grønne felter.
Sæt det overordnede budget
Ved at udfylde det grønne felt der hedder "til rådighed", så får du sat det overordnede budget, så du derfra kan se hvor mange penge du har tilbage, når du har købt alt hvad der skal købes.
Det gør at du hele tiden kan se hvor mange penge du har tilbage af budgettet.

Udfyld budgettet
Vi har opdelt budgettet i flere forskellige sektioner og der er helt sikkert nogle ting du måske ikke skal bruge, men så ved vi at du er godt dækket ind, når budgettet først skal lægges.
Når du begynder at sætteestimater op i budgettet, på hvad du mener er realistisk at bruge på de forskellige ting, da mange ting ofte bliver dyere end man havde forventet, når først de skal købes ind. Og så er det jo lidt federe at have penge tilbage bagefter, end at stå med et overforbrug på festen.

Få det fulde overblik
Når alle de faktiske udgifter er blevet udfyldt i budgettet, så får du et grafisk overblik over hvordan dine udgifter er blevet fordelt til barnedåben.
Du vil opleve at en af de udgifter der kommer til at fylde mest i budgettet, vil være mad og drikke, men det kommer selvfølgelig an på hvad der bliver serveret, hvor og hvem der skal lave det.

Tilbage til toppen
Før i går i gang
Inden du går i gang med at lægge budgettet til barnedåben, så sørg for at der er styr på hvor mange penge der er til rådighed, fra gæsterne skal inviteres, til festen er overstået.
En almindelig barnedåb ligger oftest i omegenen af 5.000 - 10.000 kr. men der er rigtig mange steder hvor man kan spare eller gå all in.
Nogle af de faktorer der spiller ind i prisen:
- Hvor bliver barnedåben holdt?
- Hvor mange gæster kommer der?
- Hvilken type mad skal der serveres og hvorfra?
- Er det et lille kort event, eller en hel dag?
Sørg for at forventningerne er blevet sat, for hvad festen skal være, så der olle kommer overraskelser og uforudsete udgifter, når først festlighederne løber af stablen.
Skal i låne penge?
Nogle gange kan økonomien være en smule stram og man bliver nød til at låne nogle penge udefra, for at få råd til sin fest. Det er helt ok, man skal blot være opmærksom på hvilke udgifter der følger med ved at låne pengene, så du har styr på renter og gebyrer der kan følge med.
Lån penge online
Der findes rigtig mange muligheder for at låne penge online, hvor man hurtigt og nemt kan få penge ind på kontoen, til bl.a. barnedåben. Sørg blot for at være opmærksom på hvad der er af renter og gebyrer når du låner pengene, så du ved du har penge til at betale lånet tilbage igen.
Hvis du gerne vil have et godt tilbud på at låne penge, kan du benytte låneberegneren på MiniFinans
Gå i banken
Man kan altid prøve at spørge i banken, hvis man skal låne penge til barnedåben. Husk dog at du her kun vil kunne optage et forbrugslån, der er bankens dyreste lånetype, så vær opmærksom på renter og gebyrer, samt tilbagebetalingstiden.
Snak med familien
En barnedåb er en smuk familie begivenhed, så hvis du spørger din familie om du kan låne penge til fetsen, så kan det jo være der er nogle af de nærmeste der ønsker at hjælpe med en økonomisk håndsrækning.
Tilbage til toppen
Vil i spare penge?
Der er rigtig mange måder at spare penge på når der skal holdes barnedåb. Nøglen ligger i hvordan du holder begivenheden og hvilke detaljer du tager med ind i festen.
Her har vi samlet en række ting du kan overveje, for st skære i budgettet:
- Hvor holder i festen?
- Skal i ud og spise, eller laver du selv mad?
- Køb en brugt dåbskjole
- Spar fotografer og andre eksterne ting fra
- Hold festen i haven, frem for at leje et sted
De enkelte dele af budgettet
Nu er vi kommet til de enkelte dele af budgettet, hvor vi hurtigt vil gennemgå de ting du skal være opmærksom på, når du skal finde ud af hvad der skal bruges af penge, for at få styr på barnedåben og ikke mindst hvor mange penge der skal bruges, for at få råd til det hele.
Tilbage til toppen
Tøj
Ud over det tøj I selv skal have på til barnedåben, så er der en række udgifter til det tøj baby skal have på under selve dåben. ypisk, ved en traditionel dåb, har babyen 2 sæt tøj på, hvor selve dåbskjolen først bliver puttet på efter selve ritualet. Det er derfor vigtigt at have indregnet det i budgettet hvis der skal købes tosæt tøj til barnet - eller om der skal findes noget brugt, fx. på nettet.
Gaver
Gaverne til en barnedåb er ofte vigtige, symbolske gaver. Da baby jo sjældent er gammel nok til at få noget han eller hun kan lege med, så købes der ofte nogle symbolske gaver, eller der gives penge der kan indsættes på en børneopsparing, der så kan blive tilgængelig på barnets 18 års fødselsdag.
Vil du gerne læse mere om de klassiske dåbsgaver eller finde anden indpiration til dette, så er det muligt i artiklen herunder.
Læs også: 8 dåbsgaver der redder dagen
Selve festen
Selve festen er ofte det dyreste i budgettet, fordi der her skal budgeteres ind hvad gæsterne skal have af mad og drikke. Det er muligt at spare mange penge, hvis festen holdes derhjemme, med hjemmelavet mad og nogle billige drikkevarer.
Ønsker i at holde det ude i byen, så er der mange der der inviterer deres gæster på dx. brunch eller anden let frokost.
Læs også: Guide til valg af lokale eller Sådan vælger I jeres festmenu
Dekorationer
Hvis du har valgt der skal være noget oppyntning til festen, eller måske i kirken, så sørg for at få det ind i budgettet og sørg for at købe det på det rigtige tidspunkt, da blomster fx. ikke kan holde sig særligt længe.
Fotografering
Det er de færreste der hyger en professionel fotograf til barnedåben, men ved at lægge det i budgettet, så gør du dig nogle overvejelser om hvordan dagen skal foreviges. Du ønsker sikkert et billede af mor, far og baby, samt fadderne der står sammen med, som kan tages frm mange år efter, så hvis du ikke har et ordentligt kamera, kan det være dette skal købes eller lånes ude i byen.
Læs også: Planlæg minderne inden festen
Transport
Der er muligvis ikke den vilde transport i forbindelse med en barnedåb, men det kan være der skal køres en smule i taxaer frem og tilbage, hvis der ikke er adgang til en bil, eller hvis der måske bliver drukket lidt under festen.
Læs også: Find det perfekte køretøj til dit event
Papirarbejdet
Hvis du er lidt oldschool, så kan du bruge noget tid på at lave nogle flotte, fysiske invitationer du kan sende til dine gæster. Gør du ikke det, så skal du muligvis stadig lave program eller sanghæfte der skal med i kirken, så dine gæster kan følge med i hvad der sker.
Læs også: Sådan inviterer du dine gæster
Øvrige udgifter
De øvrige udgifter er ofte en rigtig god buffer at have, så du ikke pludselig står med en masse ufordudsete udgifter, der kan vælte dit budget. Det er samtidig her du kan aflægge de omkostninger der kommer til kirken og de ting der følger med der.
Nogle steder er det en tradition, fx. at medbringe kage til hele menigheden til efter cermonien, hvlket også koster noget at lave.
Tilbage til toppen
Har du brug for en budget skabelon til andet end barnedåben, så har vi samlet vores andre budget skabeloner herunder:
Vi håber du kunne bruge denne budgetskabelon til din barnedåb. Hvis du har nogle kommentarer til skabelonen, artiklen elelr andet, så er du velkommen til at skrive dem i kommentarfeltet herunder.
Og du kan leje festlokaler ved at følge nedenstående links:
Festlokaler i København
Festlokaler i Aalborg
Festlokaler i Århus
Festlokaler i Odense
Festlokaler i Valby
Du kan også se alle ledige lokaler til leje på Lokalebasen.