arrow_upward

Guide til at planlægge din fest

At holde en fest kræver en stor planlægning, og der skal gøres mange overvejelser inden, så det bliver den perfekte fest.

Først handler det om at finde det helt rigtige sted. Det kunne f.eks. være på en restaurant, i et forsamlingshus, derhjemme osv.

Når stedet er fundet, er det også vigtigt at fastlægge et gennemgående tema afhængigt af, hvilken begivenhed, det er.

Når temaet er fundet, skal det herefter realiseres. Der er rigtig mange valg, der skal træffes, og det kan nogle gange være overvældende at skulle tage stilling til. Vi har derfor lavet en guide til, hvilke overvejelser, du skal træffe, når du skal planlægge din kommende fest.

Hold styr på gæstelisten

 Hvis man holder fødselsdag, bryllup, barnedåb eller en helt anden type fest, er der ofte mange mennesker man gerne vil have med til festen. Alle disse gæster skal jo være med til at give dig og dine kære en god oplevelse som i kan se tilbage på i de kommende år.

Men hvis du ikke har styr på gæstelisten, så kan det give problemer længere henne i processen, især hvis det er et mere formelt selskab, som fx. et bryllup, hvor der er bordkort og opsætningen af borde og stole derfor er afhængige af hvor mange mennesker, samt hvilke mennesker der kommer.

Det kunne være, at Moster Olga ikke skal sidde med faster Britt, eller fætter jakob har sin nye kæreste med, der gerne skulle sidde ved ham, eller måske skal alle rygerne sidde i deres eget hjørne, så de ikke forstyrer de andre gæster når de går udenfor og ryger.

Sæt jer derfor ned og planlæg gæstelisten omhyggeligt og sørg for at der er noget fleksibilitet i den, hvis der pludselig dukker nye spændende gæster op, som i bare må have med.

Skal der være tema?

Temafester er ofte ret sjove, fordi det kan fortælle noget om hvem du er som person og dine gæster har mulighed for at være kreative og tolke på noget af det der betyder noget for dig.

Du har ligeledes mulighed for at slippe kreativiteten løs med udsmykningen, og her visde dine venner og familie, at du er dygttig til at sætte den rigtige stemning til festen.

Holder du fx. et undervandstema, kan man lave en masse fede effekter med lys for at gøre lokalet blåt, man kan hænge fisk i snorre fra loftet og man kan spise af muslingeskaller. Det er kun fantasien og budgetet der sætter begrænsningerne for hvordan dit tema kan udspille sig.

Læs også: Den ultimative guide til at vælge tema til din temafest

Få styr på budgettet

Det er sjældent gratis at holde en fest og du skal derfor tænke over hvad du vil bruge på festen, hvor meget du evt. kan forlange af dine gæster, eller hvor megt dine gæster forventer af dig.

En god tommelfingerregel er, at jo mere seriøs en fest er, jo mere kan gæsterne forvente af dig, i forhold til hvad du disker op med til denne fest.

Er der tale om en kollegie fest, er det helt ok at gæsterne selv skal medbringe drikkevarer og måske noget mad, hvorimod, hvis man holder et brylluo, så er der forventninger om at der bliver serveret god mad og rigeligt med drikkevarer og generelt at man tager sig rigtig godt af sine gæster.

Man kan desværre ikke sætte en tommelfingerregl på hvor meget de forskellige typer fester skal koste, men man må se på sit budget, hvad man kan udvære og hvad man er villig til at bruge på festen.

Til mogle bryllupper er det megt normalt at man bruger flere hundrede tusinde kr. på festen, hvorimod en fødselsdag måske kan klares med et par kasser øl og et par poser chips og så er alle glade. Det er op til dig, hvilken oplevelse du gerne vil levere til dine gæster.

Læs også: Læg det rigtige bryllupsbudget

Valg af festlokale

Valget af festlokalet er en stor beslutning, da det er her, festen skal holdes. Ønsker du at holde din fest et offentligt sted såsom på en restaurant eller en kro, får du en hyggelig stemning, hvor der altid vil være personale tilknyttet. Her er det dog vigtigt at være tidligt ude, så du er sikker på, at lokalet ikke allerede er booket.

Ønsker du en mere personlig fest, kan du vælge nogle mere trygge og vante rammer, som f.eks. derhjemme. Mange studerende bor i studie boliger og kollegier, og her er der også oftest tilknyttet et fælleslokale, hvor man også kunne holde en fest. Der er ikke grænser for, hvor man kan holde det, det kræver blot, at man ser muligheder og tænker kreativt, og at der selvfølgelig er plads til gæsterne, samt at der er plads til at udfolde sig, hvis der skal danses senere på aftenen.

Find dit selskabslokale på Selskabslokaler.dk

Gode råd til borddækningen

Borddækningen til festen er vigtig, fordi det er her, at temaet til festen kommer til udtryk. Boddækningen indeholder typisk dug, bordkort, servietter, bestik osv.

Du har her mulighed for at sætte dit helt eget personlige præg på festen. På internettet og i magasiner er der rig mulighed for at få inspiration, som man kan videreudvikle på. Derudover er der også mange hobbyforretninger, der kan hjælpe dig, hvis du ikke selv har ideerne.

At folde servietter kan oftest være en stor udfordring, for hvordan skal de se ud? Der er mange bøger og hjemmesider, som viser step by step, hvordan du folder dem på den helt rigtige måde.

Derudover kan du også tilføje blomster og lys, så det ser lidt finere ud. Det er også med til at bryde de rene linjer, der oftest kendetegner en borddækning. Det er dog vigtigt at huske på, at der ikke er en rigtig eller forkert måde at dække et bord på. Det er helt op til én selv.

Læs også: Sådan dækker du dit festbord

Festlige indslag

Hvis du holder et bryllup eller en konfirmation, så kommer de festlige indslag ofte af sig selv, i form af taler, festlige sange eller lignende, som gæsterne har planlagt på forhånd for at hylde dig.

Men der er intet galt i også selv at tænke festlige indslag ind i festen fra din side. Det kan være i form at sange og taler, det kan være der skal danses lancier eller spises muffins på tid, igen er det kun fantasien der sætter begrænsningerne.

Ofte når amn tale rom en fest man har været til, så er de festlige indslag en af de ting der nævnes, som fx. "Brudens far holdt bare den smukkeste tale", eller "Onkel hans havde bare det sjoveste tøj på da han sang for konfirmanden". Minder som både du og gæsterne kan tale længe om.

Læs også: Sjov underholdning til din fest

Personale til festen

Har du styr på personale til din fest? Ved afholdning af store fester er det rart at kunne få servering og alt det praktiske klaret udefra. Således kan I som afholder af festen slappe af og nyde jeres selskab. Skal I have lejet tjenere til festen, er det en god idé at få styr på det i god tid før festen skal afholdes.

Husk det vigtigste!

Uanset hvor mange der kommer til din fest, om budgetet er stort eller lille, eller om servietsvanen gik galt i foldeprocessen, så er det vigtigt at nyde festen og tiden sammen med dem man elsker og holder af, så man kan få en god fest.

Fordi:

Uanset hvordan man vender og drejer det, så holder man jo festen for at fejre noget, eller for at komme tættere på nogen, man måske ikke ser til hverdag, for at skabe nogle minder, der kan huskes i mange år fremefter.

Læs også: Planlæg minderne inden festen

Og du kan leje festlokaler ved at følge nedenstående links:

Festlokaler i København

Festlokaler i Aalborg

Festlokaler i Århus

Festlokaler i Odense

Festlokaler i Valby

Du kan også se alle ledige lokaler til leje på Lokalebasen.